Monien lääkäreiden luona käyneenä olen kohdannut monenlaista kohtelua. Parhaasta päästä ovat olleet ystävälliset, asialliset, kiinnostuneet lääkärit, jotka huomioivat potilaan toiveet ja arvostavat hänen kysymyksiään ja ehdotuksiaan. Toisesta päästä ovat olleet lääkärit, joilla on liian kiire kuunnella tai vastata viesteihin tai jotka menettävät hermonsa ja suuttuvat ja sanovat asiattomuuksia tai jopa heittävät potilaan pois vastaanottohuoneesta.

Mehiläisestä potkut saanut psykologi Aku Kopakkala sanoo näin:

”Mielestäni olisi hyvä tapa jos aina jokaisen vastaanottokerran jälkeen potilas arvioisi vuorovaikutuksen onnistumisen. Kolme kysymystä voisi riittää:

– kuunneltiinko minua riittävästi ja käsiteltiinkö olennaista asiaa
– kohdeltiinko minua arvostavasti ja kunnioittavasti
– oliko tapaaminen hyödyllinen
vastaamiseen voisi kulua 30 sekuntia, mutta tietoisuus siitä, että palaute annetaan ja menee heti vaikkapa hallinnolle ja vaikuttaa palkkaan tekisi terveydenhoidosta nopeasti paljon asiakaskeskeisempää.” (Lähde.)

Lääkäri Pyry Suonsivu on sanonut viisaasti:

”Muistakaa aina potilaan autonomia. Potilas voi ottaa vastaan hoitoa, olla ottamatta vastaan hoitoa, pyytää toisen ja kolmannen mielipiteen, sekä halutessaan voi myös vaihtaa mielipidettään hoidon vastaanottamisesta. Lääkäri on konsultti, joka pyrkii parhaansa mukaan antamaan uusinta tietoa potilaalle tämän hoitopäätöksen tueksi.”


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s