Kehon tulehdustilaan vinkkejä lääkäri Olli Sovijärveltä

Olli Sovijärvi on lääkäri, joka on hankkinut runsaasti tietoa funktionaalisen lääketieteen puolelta. Hän antaa työssään yksilöllisesti paljon vinkkejä asiakkaan ravitsemukseen sekä lisäravinteisiin. Hän onkin aikamoinen tietopankki.

Miten neuvot asiakasta jolla on jokin tulehdussairaus, kuten reuma?

Ensin ruokavaliosta pitää poistaa kaikki antiravinteet (esim. sokeri ja valkoinen vehnäjauho) ja tulehdusta aiheuttavat ruoat. Autoimmuunipaleo on hyvä. Paleoruokavaliossa (tai ns. kivikautinen ruokavalio) suositaan eläinproteiinia, runsaasti kasviksia, hyvänlaatuisia rasvoja, välillä hedelmiä ja syödään mahdollisimman käsittelemätöntä ja lisäaineetonta ruokaa eikä keinotekoisia makeutusaineita käytetä.

Tulehdustilassa kaikki viljat pitää jättää pois ja myös quinoa, amarantti ja hirssi pois aluksi. Maitotuotteet jätetään pois, mutta lampaan- ja vuohenmaitotuotteita jotkut sietävät.

Palkokasvit sisältävät lektiiniä, mikä ärsyttää suolistoa. Soija on pahin. Niitä kannattaa välttää. Myös maapähkinät ärsyttävät suolistoa.

Pseudoviljat kuten chian siemen, voivat myös ärsyttää, sillä siinä on lektiinin sukulaisainetta.

Koisokasvit jätetään pois. Koisokasveja ovat mm. munakoiso, tomaatti ja peruna. Asiakkaan tilannetta seurataan ja myöhemmin vähitellen tiettyjä ruoka-aineita palautetaan takaisin ruokavalioon kun kehon tulehdustilanne on hyvä.

Entäs hedelmät?

Hedelmistä kannattaa suosia niitä, joissa on vähiten fruktoosia, kuten mansikka, mustikka ja persikka.

Millainen ruoka on hyväksi?

Vihreät kasvit yhdessä hyvälaatuisen öljyn kanssa. Myös ranskalainen luomuvoi on hyvää. Esimerkiksi parsakaali yhdessä voin kanssa on hyvä yhdistelmä. Jokaisella aterialla kannattaa syödä jotakin vihreää.

Kannattaa muistaa, että mausteilla on myös terveysvaikutuksia, ne sisältävät paljon ravinteita ja ne maistuvat hyviltä kuten korianteri ja basilika. Esimerkiksi niillä voi maustaa munakkaan ja lisätä sinne esim. nokkosta, pinaattia ja persiljaa.

Minkälaista proteiinia suosittelet?

Laadukasta lihaa kuten niittylihaa. Vapaasti kasvaneen eläimen liha on laadukasta, siinä on runsaasti ravinteita ja sen rasvahappokoostumus on hyvä. Itse syön esim. niittylihan maksaa kerran viikossa. Sisäelimet sisältävät paljon hyviä ravinteita.

Vapaasti kasvanut kala, luomubroileri ja luomukananmunat ovat hyviä. Ja tietenkin riista.

Mikäli on kasvissyöjä, proteiinin saaminen on haastavaa. Silloin esim. riisiproteiini jauheena voi sopia.

Millaisia lisäravinteita suosittelet?

Suoliston kunto on kaiken ydin. Suoliston bakteeritasapaino tutkitaan ja hyvänlaatuiset maitohappobakteerit  otetaan käyttöön. Hyviä tulehduksen estäjiä ovat esim. Kirsikka kurkumiini complex  ja inkivääri. Ne myös poistavat tulehdusta. Kurkumiini  on hyvä monenlaisiin kolotuksiin myös. Fermentoitu kalanmaksaöljy on myös tärkeä.

Vitamiini ja hivenainemittaukset kannattaa tehdä. Yleisesti ottaen lähes kaikilla on puutosta ainakin sinkistä, seleenistä, magnesiumista ja D-vitamiinista.

Maksan toimintaa on monesti tarpeen tukea NACilla  ja alfalipoiinihapolla  sekä klorellalla. Glutamiinista hyötyy moni, sillä se vähentää kehon pitkäaikaista tulehdustilaa ja hapetusstressiä.

Tärkeää on myös saada riittävästi unta, kiinnittää huomiota stressinhallintaan, liikkua tarpeeksi sekä pysyä positiivisella mielellä.

(Lähde.)

Lisätietoja

http://wakeup-world.com/2015/06/04/understanding-inflammation-and-how-to-eliminate-it-naturally/

http://www.pronutritionist.net/anti-inflammatorinen-eli-tulehdusta-vahentava-ruokavalio/


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s